design-office-chair-relaxation-600x400

Fysioterapeutiske tips: Sådan vælger du en ergonomisk kontorstol

I dag tilbringer de fleste af os mindst 8 timer med at sidde i en kontorstol på arbejdet. Når man sidder hele dagen, kan dette føre til problemer med kropsholdningen, der forårsager smerter i lænden, skuldrene og endda nakken. Det sker ofte, at de problemer, der udvikles, bliver kroniske og kan være vanskelige at rette op på. Derfor er den bedste behandlingsmetode FOREBYGGELSE! Det er rigtigt, du vil høre os sige det meget, men forebyggelse af problemer med kropsholdningen, der fører til smerter i lænden, ryggen, nakken og skuldrene er den bedste form for fysioterapi.

I denne korte video forklarer Dr. Bob Schrupp og Brad Heineck fra Famous PT anatomien og videnskaben bag dårlige arbejdsstillinger, der fører til smerter i lænden, nakken og skuldrene. De diskuterer også, hvordan du kan forebygge problemer med kropsholdningen og smerter ved at vælge den rigtige kontorstol og nogle fysioterapeutiske tips til at vælge den bedste stol. Gammeldags kontorstole tilpasser sig ikke den enkeltes specifikke kropstype, og så har de en tendens til at give dig en dårlig arbejdsstilling. Det er vigtigt at investere i en ergonomisk kontorstol, som du kan justere efter din specifikke krop type, så du lettere kan få en sund arbejdsstilling.

Резултат с изображение за office chairs

Ergonomiske justeringer af kontorstolen

Ergonomiske kontorstole fra Ergolift er designet med justeringspunkter, der kan bruges til at tilpasse stolen til de specifikke kropstyper, den skal bruges til. Disse er tilbøjelige til at være dyrere end de gammeldags kontorstole, der igen justeringsmuligheder har, men du kan betragte omkostningen som en investering i dit helbred.

  • Sædehøjde: Stolehøjden bør justeres, så dine fødder er lå fladt på gulvet, lårene er vandrette og armene er på linje med skrivebordshøjden. Der er som regel en løftestang nederst på stolen, der gør det muligt at foretage denne justering.
  • Bredde: Stolens bredde skal være behagelig, du skal hverken føle dig indeklemt eller kunne svømme og sejle i stolen.
  • Lændestøtte: Justering af højden og dybden på stolens lændestøtte, så den matcher krumningen nederst på ryggen, vil bidrage til at forebygge og mindske lændesmerter.
  • Ryglæn: Vinklen på stolens ryglæn bør kunne justeres, så du sidder bedst muligt.

Ved at justere din ergonomiske kontorstol til korrekt at støtte en god kropsholdning hele dagen igennem, vil du ikke blot sidde mere behageligt, det vil også forhindre problemer med kropsholdningen, der kan føre til smerter i den nederste del af ryg, nakke og skuldre. Her er nogle flere gode oplysninger om, hvordan du skaber og tilpasser din ergonomiske arbejdsstation, så du reducerer rygsmerter, i en artikel fra Fit Stop Fysioterapi.